Scroll to Content

Dakar rallyt är utan tvivel ett av de mest spektakulära loppen i världen och samtidigt ett av de mest påfrestande. Jord, sand, vind, damm, inget undkom oss under vår vinst 2016. Hos Peugeot strävar vi ständigt efter att överkomma nya svårigheter. #welovedust

TEAM PEUGEOT TOTAL
Det finns två tävlingar i Dakar: en på vägarna, framför kamerorna, och den andra som utspelar sig bakom kulisserna, mellan stoppen, på lägret. Mekaniker, ingenjörer, designers och logistikleverantörer, alla delar de sin passion för utmaningar och kompetens. I år är de än en gång redo att göra denna fantastiska tävlingsresa. De är Team Peugeot Total.

EN VÄRDIG ERSÄTTARE
Efter att ha vunnit Dakar i januari 2016 och Silk Way Rally denna sommar med PEUGEOT 2008 DKR var med stora förhoppningar och viss nervositet som de fyra Peugeot-teamen ställde sig på startlinjen till årets Dakar i den helt nya PEUGEOT 3008DKR. Med facit i hand kan man säga att årets bil direkt gjorde avtryck i historieböckerna. Den tvåhjulsdrivna bilen, med tydligare designspråk för en SUV, imponerade stort tack vare inställningarna från Team Peugeot Total. Trots ogynnsamma förändringar i bestämmelserna (större luftbegränsningar) arbetade man hårt på bilens motor och hjulupphängning under de senaste månaderna vilket gav resultat direkt. Dessutom innebar övergången till en ny kroppsform och aerodynamisk paket att man kunde tillgodose högre topphastigheter.

 

Längd 4,3 m
Bredd 2,2 m
Höjd 1,8 m
Hjulbas 3 m
Transmissionstyp Tvåhjulsdrift
Motor V6 bi turbo diesel med 340 hk
Effekt 800 Nm
Växellåda Sekventiell
Disk-diameter 355 mm

 

ETT TEAM FULLT AV VINNARE
Det helt nya Peugeot 3008DKR teamet, bestående av Peterhansel/Cottret, Loeb/Elena och Despres/Castera, genomförde det 9.000 kilometer långa loppet genom Paraguay, Bolivia och Argentina genom att ta samtliga tre pallplaceringar vid målgången i Buenos Aires, Argentina.

Denna fantastiska prestation ger inte bara Peugeot sin sjätte seger i det anrika Dakar-rallyt, utan man gör det även som en del i den fantastiska lanseringen av nya Peugeot 3008 SUV runtom i världen.

RÖD, VIT OCH BLÅ
30 år efter sin första framgång i Dakar-rallyt 1987, tar alltså Peugeot en imponerande totalseger I rallyt. Vinnarteamet med Peterhansel/Cottret, det mest framgångsrika tävlingspar i Dakar-historien, bar de franska färgerna när de styrde sin Peugeot 3008DKR genom årets bana vilken innefattade körning på höga höjder, hårdare navigering samt skrämmande väderförhållanden. Årets rally visade sig skulle bli en rafflande slutspurt mellan flertalet kandidater som hade chans att vinna ända fram till de allra sista kilometrarna.

NYTT REKORD FÖR STÉPHANE ‘MONSIEUR DAKAR’ PETERHANSEL
Man säger att talet 13 är olycksdrabbat för många, men för Stéphane Peterhansel har detta en helt annan innebörd, då detta var hans trettonde vinst (sex på motorcykel och sju i bil), vilket är nytt rekord. För ett annat Peugeot-team, Sébastien Loeb/Daniel Elena, blev årets rally en ytterligare framgång. Den tidigare rallyvärldsmästaren imponerade stort bland sanddynerna och hade länge chans på totalvinsten. Dock innebar ett motorfel under den fjärde tävlingsdagen, på totalt 26 minuter, att vinstchanserna försvann. Som en liten tröst noterade paret flest antal vunna etappsegrar.

 

PEUGEOTs Dakar-resultat:

1987 : 1 st, Vatanen/Giroux (205 T16 Grand Raid)

1988 : 1 st, Kankkunen/Piironen (205 T16 Grand Raid)

1989 : 1 st and 2nd, Vatanen/Berglund (405 T16 Grand Raid) och Ickx/Tarin (405 T16 Grand Raid)

1990 : 1 st, 2nd och 3rd, Vatanen/Berglund (405 T16 Grand Raid), Waldegard/Fenouil (405 T16 Grand Raid) och Ambrosino/Baumgartner (205 T16 Grand Raid)

2016 : 1 st, Peterhansel/Cottret (2008DKR)

2017 : 1 st, 2nd och 3rd, Peterhansel/Cottret, Loeb/Elena och Despres/Castera (3008DKR)

 

2017 DAKAR RALLY – Statistik

Besökta länder: Paraguay, Bolivia och Argentina.

Total distans: 8,823km (12 rundor), inkluderat 4093km uppdelat i 10 etapper.

Etappvinster: nio för PEUGEOT 3008DKR av 10 möjliga. Loeb/Elena: 5 (Etapp 2, 5, 8, 11 och 12) / Peterhansel/Cottret: 3 (Etapp 3, 7 och 11) / Despres/Castera: 1 (Etapp 4).

Topphastighet: 203kph (Runda 2).

Maxtemperatur: 45°C (Etapp 2).